MESSINIA PLUS

Υπήρξε το πιο σύγχρονο εργοστάσιο ελαστικών στην Ευρώπη-Πώς χάθηκε το περίφημο εργοστάσιο της Pirelli Hellas στην Πάτρα

Γνωρίζατε ότι πριν από 63 χρόνια, στην Πάτρα, λειτουργούσε ένα από τα πιο σύγχρονα εργοστάσια παραγωγής ελαστικών αυτοκινήτων, λεωφορείων και φορτηγών στον κόσμο; Μιλάμε για το εργοστάσιο της PIRELLI, του κολοσσιαίου κατασκευαστή ελαστικών, που σήμερα αποτελεί τον αποκλειστικό προμηθευτή του πρωταθλήματος F1.

Ποια είναι η ιστορία αυτής της ιστορικής βιομηχανίας και ποιοι ήταν οι λόγοι που οδήγησαν στο κλείσιμό της το 1991, αφήνοντας 1.000 εργαζόμενους άνεργους και βυθίζοντας την Πάτρα σε οικονομική παρακμή;

Δείτε το βίντεό μας και ανακαλύψτε την άγνωστη ιστορία ενός βιομηχανικού κολοσσού που άφησε ανεξίτηλο το αποτύπωμά του στην πάλαι ποτέ ανθίζουσα ελληνική βιομηχανία.

Το 1959 ο Όμιλος Pirelli αποφάσισε να εγκαταστήσει στην Ελλάδα εργοστάσιο ελαστικού και ίδρυσε την Ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία PIRELLI HELLAS . Με 5.000.000 δολάρια κεφαλαίων του εξωτερικού και την συμμετοχή Ελληνικών κεφαλαίων, στις 2 Νοεμβρίου 1960, άρχισε την ανέγερση του εργοστασίου της σε έκταση 170 στρεμμάτων, κοντά στην σιδηροδρομική γραμμή Πατρών-Πύργου και πάνω από τις Ιτιές, ες απόσταση 4 χιλ. από το κέντρο της Πάτρας. Έπειτα από 14 μήνες οι μεν κτιριακές εγκαταστάσεις είχαν ολοκληρωθεί η δε εγκατάσταση των μηχανημάτων και του λοιπού τεχνολογικού εξοπλισμού πλησίαζε στο τέλος. Θα παραγόταν ελαστικά όλων των τύπων. Στην αρχή της λειτουργίας του θα απασχολεί 30 υπαλλήλους, 20 τεχνικούς και 350 εργάτες. Θα παρήγαγε το χρόνο 150.000 ελαστικά και σαμπρέλες όλων των τύπων. Θα καλύπτει δε όλες τις ανάγκες σε ελαστικά της Ελλάδας. Για την αρτιότερη λειτουργία του εργοστασίου είχαν σταλεί 50 τεχνίτες και εργάτες για ετήσια εκπαίδευση στο Μιλάνο και άλλες Ιταλικές πόλεις. Διευθυντής του εργοστασίου ήταν ο ELIO DE FILIPPO.

Στις 30/11/1962 εγκαινιάστηκε από τον βασιλιά Παύλο το εργοστάσιο ελαστικών της εταιρείας «Πιρέλλι Ελλάς» στην Πάτρα. Στην τελετή των εγκαινίων παρίστανται επίσης η Βασίλισσα Φρειδερίκη, η Πριγκίπισσα Ειρήνη, ο Αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Παναγιώτης Κανελλόπουλος και άλλοι επίσημοι.

Η κατασκευή του εργοστασίου πραγματοποιήθηκε από :
α) Για τα Έργα Πολιτικού Μηχανικού: ΤΕΧΝΙΚΟΝ ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΤΟΛΙΑ.
β) Για τις ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις: ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ “ΒΙΕΧ” ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΙ ΚΑΙ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ.

Το εργοστάσιο κατασκευής ελαστικών στη βιομηχανική περιοχή της Πάτρας άνοιξε το 1962, στο πλαίσιο ενός προγράμματος διεθνούς επέκτασης της ιταλικής πολυεθνικής. Τα εγκαίνια του ήταν το επιχειρηματικό γεγονός της χρονιάς στην Ελλάδα και έγιναν από τον βασιλιά Παύλο, παρουσία και πολλών εκπροσώπων του πολιτικού κόσμου. Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα της εποχής επρόκειτο για ένα από τα πιο σύγχρονα εργοστάσια της Pirelli στον κόσμο και η κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Καραμανλή είχε προσπαθήσει να το αξιοποιήσει επικοινωνιακά ως δική της επιτυχία. Οι κτιριακές εγκαταστάσεις της μονάδας ήταν χωρητικότητας 20.000 τ.μ. και διέθεταν τον πλέον σύγχρονο εξοπλισμό. Υπήρχε δυνατότητα παραγωγής περί των 140.000 ελαστικών ετησίως, ενώ στις 13 Ιουνίου 1963 έγιναν οι πρώτες εξαγωγές, κυρίως σε ευρωπαϊκές χώρες.

Το ξαφνικό λουκέτο, σχεδόν 30 χρόνια μετά, το καλοκαίρι του 1991, πόνεσε πολύ την τοπική κοινωνία της Πάτρας. Ως επικρατούσα άποψη έχει μείνει ότι οι απαιτήσεις και απεργίες των συνδικαλιστών, υποκινούμενες από την αντιπολίτευση, εξανάγκασαν την ιταλική διοίκηση να αποφασίσει εν μια νυκτί το κλείσιμο του εργοστασίου και τη μεταφορά του στο Κοτσαέλι της Τουρκίας.

Είναι όμως έτσι ακριβώς τα πράγματα; Ή υπήρξε κάποιος άλλος λόγος που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην απόφαση του Λεοπόλντο Πιρέλι – εγγονού του ιδρυτή του ιταλικού Κολοσσού Τζιοβάνι Πατίστα Πιρέλι – να μεταφέρει το εργοστάσιο στη γειτονική χώρα;
Το 1991 η μητρική Pirelli ανήγγειλε την αναδιοργάνωση της εταιρείας σε όλον τον κόσμο. Στo πλαίσιo αυτής, η ελληνική Pirelli προχώρησε σε μείωση προσωπικού κατά 20%, απολύοντας 200 από τους 1.000 εργαζομένους της. Βάσει αναφορών των τότε υπαλλήλων, η εξέλιξη αυτή ήταν αναίτια, λόγω του ισχυρισμού ότι το εργοστάσιο της Πάτρας ήταν εξαιρετικά κερδοφόρο και ο κύκλος εργασιών του αυξανόταν χρόνο με τον χρόνο. Σύμφωνα πάντα με αυτές τις μαρτυρίες, η ιδέα της εργοδοσίας ήταν να πιεστούν οι υπόλοιποι εργαζόμενοι ώστε να αυξήσουν την παραγωγικότητά τους και έτσι η εταιρεία να πραγματοποιεί την ίδια παραγωγή με 20% μικρότερο εργατικό κόστος. Η αντίθετη πλευρά υποστηρίζει ότι τότε η Pirelli έδωσε 5,5% αύξηση σε όλους και ενώ οι εργαζόμενοι ήταν έτοιμοι να συμφωνήσουν, το deal ναυάγησε με την επέμβαση των προερχόμενων από την Αθήνα συνδικαλιστών της ΓΣΕΕ. Σύμφωνα με δημοσίευμα του περιοδικού Οικονομικός Ταχυδρόμος, οι συνδικαλιστές έπεισαν τους υπαλλήλους να εμείνουν στο αίτημα για αυξήσεις της τάξης του 6% και η απάντηση της εταιρίας ήταν στην κατεύθυνση «take it or leave it».

Τελικά οι απεργιακές κινητοποιήσεις συνεχίστηκαν, το σημείο τομής δεν βρέθηκε και η Pirelli τα μάζεψε και έφυγε από την Ελλάδα, έχοντας προετοιμάσει καιρό πριν την «μετακόμιση» στα πολύ πιο φθηνά εργατικά χέρια της Τουρκίας. Ως τεκμήριο για το ότι η απόφαση μετεγκατάστασης στην Τουρκία ήταν ειλημμένη καιρό πριν, αναδεικνύεται από τότε υπαλλήλους το «πάγωμα» εκσυγχρονισμού του εργοστασίου για πάνω από μια πενταετία και η μετατροπή του μεγαλύτερου μέρους του μηχανολογικού εξοπλισμού σε σκραπ μετά το κλείσιμο. Έχουν επιπλέον αναπτυχθεί ισχυρισμοί για ανθυγιεινές συνθήκες εργασίας στα τελευταία χρόνια λειτουργίας του εργοστασίου και για πρόκληση προβλημάτων υγείας. Ωστόσο υπάρχει και μια τρίτη εκδοχή, που φαίνεται πιο αληθοφανής απ’ όλες σε ότι αφορά τους λόγους που οδήγησαν στο λουκέτο. Σύμφωνα με αυτήν, οι εργατικές διεκδικήσεις και τα όποια συνδικαλιστικά τερτίπια ήταν απλώς η αφορμή. Η αιτία ήταν η αιφνίδια μεταβολή στο ισχύον καθεστώς των προμηθειών σε ελεγχόμενους από το κράτος και την κυβέρνηση συγκοινωνιακούς και άλλους φορείς και υπηρεσίες.

Έως και το 1991, τα ελαστικά των δημόσιων οχημάτων και των ΔΕΚΟ ήταν ανεξαιρέτως ελληνικής κατασκευής, με προμηθευτές είτε το πατρινό εργοστάσιο της Pirelli, είτε αυτό της Goodyear στη Θεσσαλονίκη. Μόνο στο λεκανοπέδιο της Αττικής, περίπου 2.000 οχήματα «φορούσαν» αποκλειστικά ελληνικά ελαστικά, κάτι που διαφημιζόταν μάλιστα με το αυτοκόλλητο «τα λάστιχά μου είναι ελληνικά». Λίγο καιρό μετά την ανάληψη της εξουσίας, η κυβέρνηση Κωνσταντίνου Μητσοτάκη θεώρησε σκόπιμο να επέμβει και να ακυρώσει αυτή τη διαδικασία, προκηρύσσοντας διαγωνισμούς για την προμήθεια ελαστικών. Βάσει αυτής της εκδοχής, το διαγωνισμό για την ΕΑΣ (Επιχείρηση Αστικών Συγκοινωνιών) κέρδισε η κορεάτικη εταιρία «Kumbo», που είχε στην Ελλάδα αντιπρόσωπο έναν επιχειρηματία με διασυνδέσεις στο κόμμα της Νέας Δημοκρατίας. Η Pirelli δεν είχε ενημερωθεί από την κυβέρνηση ότι θα σταματήσει να ψωνίζει από αυτήν και είχε βγάλει ήδη μεγάλο απόθεμα για τα περίπου 1800 λεωφορεία της ΕΑΣ. Όταν στα κεντρικά του Μιλάνου διαπίστωσαν ότι το παραχθέν εμπόρευμα θα έμενε αδιάθετο και ότι οι συμφωνίες με το ελληνικό δημόσιο έπαψαν να ισχύουν, η οργή εκδηλώθηκε σε αιφνίδια αποχώρηση.
Αν ανατρέξει κανείς σε δημοσιεύματα εκείνης της εποχής θα πληροφορηθεί ότι η απόφαση της ιταλικής πολυεθνικής – Νο1 παραγωγός ελαστικών στο κόσμο – να ιδρύσει παραγωγική μονάδα στην Πάτρα είχε να κάνει με μια προσωπική συμφωνία του αφεντικού της, του Λεοπόλντο Πιρέλι με τον Ανδρέα Παπανδρέου. Το εργοστάσιο έκλεισε το καλοκαίρι του 1991 – κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη – και μεταφέρθηκε στη γειτονική Τουρκία με συνοπτικές διαδικασίες. Ο ουσιαστικός λόγος δεν ήταν σε καμία περίπτωση οι εργατικές διεκδικήσεις και τα όποια συνδικαλιστικά τερτίπια αλλά οι δημόσιες προμήθειες, δηλαδή οι προμήθειες σε ελεγχόμενους από το κράτος και την κυβέρνηση συγκοινωνιακούς και άλλους φορείς και υπηρεσίες.
Η ιστορία δεν έχει ακόμα καταγράψει με ακρίβεια για ποιους λόγους έμειναν τόσες οικογένειες της Πάτρας στο δρόμο το καλοκαίρι του 1991. Η αντικειμενικότητα στην αποτίμηση της συγκεκριμένης υπόθεσης μοιάζει είδος προς εξαφάνιση. Μόνο κάποιο μεγαλοστέλεχος της Pirelli, που έζησε τότε τα γεγονότα από πρώτο χέρι, θα μπορούσε μάλλον να μας διαφωτίσει επαρκώς. Ωστόσο όταν μιλάμε για Ελλάδα, το σενάριο να έβαλαν από κοινού το κράτος και ο συντεχνιακός συνδικαλισμός τρικλοποδιά σε μια μεγάλη επιχείρηση, μοιάζει απόλυτα πιστευτό.

video up Stories
πληροφορίες: Βιομηχανικά Δελτία Απογραφής/vidarchives.gr/

To Top