Σοφιανός: “Θα κάνουμε αγώνα δρόμου-Μέσα στις γιορτές η πρεμιέρα της Παιδικής Σκηνής και μέσα στον Ιανουάριο η Κεντρική Σκηνή με κωμωδία”
Βασιλόπουλος: “Στηρίζουμε Φίλιππο, του έχουμε εμπιστοσύνη”
Το νέο Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Καλαμάτας Φίλιππο Σοφιανό, ο οποίος επελέγη μεταξύ 14 υποψηφίων κατόπιν πρόσκλησης για την εκδήλωση ενδιαφέροντος από τη Κ.Ε. «Φάρις», παρουσίασε ο Δήμαρχος, Θανάσης Βασιλόπουλος σήμερα Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2024, στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου.
Ο Δήμαρχος, στο καλωσόρισμά του προς τον κ. Σοφιανό ανέφερε τα εξής: «Με ιδιαίτερη χαρά καλωσορίζουμε τον Φίλιππο Σοφιανό ως νέο καλλιτεχνικό διευθυντή του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Καλαμάτας. Ο κ. Σοφιανός, με την πολύχρονη πορεία του στον χώρο της θεατρικής τέχνης, τη σκηνοθεσία και την υποκριτική, φέρνει μαζί του μια πλούσια εμπειρία και ένα όραμα που εναρμονίζεται πλήρως με τις αξίες και τους στόχους του θεάτρου μας. Υπό την έννοια αυτή, η ανάληψη της καλλιτεχνικής διεύθυνσης από ένα δημιουργό με τη δική του διαδρομή σηματοδοτεί μια νέα εποχή για το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καλαμάτας.
Είμαστε δε βέβαιοι ότι υπό την καθοδήγησή του θα συνεχίσουμε να παράγουμε έργο υψηλής ποιότητας, προάγοντας το αγαθό του Πολιτισμού όχι μόνο στην Καλαμάτα και τη Μεσσηνία, αλλά συνολικά στην Περιφέρεια Πελοποννήσου. Άλλωστε αυτό είναι ο στόχος, αυτή είναι και η δέσμευση και στην κατεύθυνση αυτή του ευχόμαστε κάθε επιτυχία στο έργο του.
Επιτρέψτε μου, ωστόσο, στο σημείο αυτό να αναφέρω το εξής, γιατί θεωρώ ότι έχει τη σημασία του, δεδομένου ότι μιλάμε για το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καλαμάτας.
Ένα Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο, που από την ίδρυσή του τη δεκαετία του ’80, αποτελεί ένα από τους σημαντικότερους πολιτιστικούς φορείς της νότιας Πελοποννήσου, υπηρετώντας με συνέπεια τον σκοπό του, που δεν είναι άλλος από την ανάπτυξη και διάδοση του θεάτρου στην Πελοπόννησο. Ένα Θέατρο που έχει ζήσει σπουδαίες στιγμές, ένα Θέατρο που άντεξε ακόμα και σε κρίσεις, όταν άλλες δομές διαλύονταν. Ένα Θέατρο που η ιστορία του, η διαδρομή του, οι παραστάσεις που έχει φιλοξενήσει αλλά και οι σπουδαίοι άνθρωποι της Τέχνης που το έχουν υπηρετήσει, αποτελούν μια τεράστια πολιτιστική κληρονομία.
Στο σημείο αυτό θα ήθελα να ευχαριστήσω τον μέχρι πρότινος καλλιτεχνικό Διευθυντή, τον Γιάννη Μαργαρίτη για την άριστη συνεργασία που είχαμε. Το έργο του αυτή την εξαετία που ήταν στο τιμόνι του ΔΗΠΕΘΕ κρίνεται επιτυχημένο, σε μια περίοδο μάλιστα έντονων κρίσεων, όπως αυτή της πανδημίας.
Κλείνω λέγοντας το εξής: Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καλαμάτας είναι εδώ, συνεχίζει να λειτουργεί ως σημείο πολιτιστικής αναφοράς και καλούμε όλους σε αυτή τη νέα σελίδα που ανοίγεται μπροστά μας να στηρίξουν το θεσμό, και το κοινό από την Καλαμάτα, τη Μεσσηνία, την Πελοπόννησο να αγκαλιάσει τις νέες προσπάθειες, τις νέες παραγωγές που ήδη από το επόμενο διάστημα θα τις δούμε να λαμβάνουν σάρκα και οστά. Καλωσορίζουμε λοιπόν, τον νέο Καλλιτεχνικό Διευθυντή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καλαμάτας κ. Σοφιανό του ευχόμαστε υγεία και καλές παραγωγές!»
Τον Φίλιππο Σοφιανό καλωσόρισε, επίσης, ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Κ.Ε. «Φάρις» Σωτήρης Κριτσωτάκης και, ακολούθως, ο νέος Καλλιτεχνικός Διευθυντής αναφέρθηκε στους άξονες, στους οποίους θα κινηθεί κατά τη διάρκεια της θητείας του, η οποία σύμφωνα με την προκήρυξη, είναι για ένα συν ένα χρόνο.
Σοφιανός: “Επιστρέφω στην πόλη που με γέννησε-Έχω επίγνωση της σημασίας και του βάρους της θέσης αυτής- Θέλω να ανοίξει το ΔΗΠΕΘΕΚ την αγκαλιά του στους πολίτες”
Ο κ. Σοφιανός, μεταξύ άλλων, ανέφερε: «Ένα πολύ μεγάλο ευχαριστώ, καταρχήν στον Δήμαρχο, κατά δεύτερον στην Επιτροπή και στη Φάρις, που αποφάσισε υπέρ εμού, ανάμεσα στους 14 υποψήφιους που υπήρχαν για την ανάληψη των καθηκόντων αυτής της θέσης. ”
Έχω επίγνωση της σημασίας και του βάρους αυτής της θέσης, απόλυτη επίγνωση. Έχω ένα δέος και ένα σεβασμό στο δημόσιο χρήμα, στο χρήμα του φορολογούμενου πολίτη. Το θέατρο έχει τρόπο να εκφραστεί όταν υπάρχει μια στήριξη”
Η στήριξη που δίνει το Υπουργείο Πολιτισμού, ο Δήμος και η Περιφέρεια είναι το minimum που μπορούμε να έχουμε».
Σε άλλο σημείο, ο κ. Σοφιανός ανέφερε: «Έχω διάφορες σκέψεις για το ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας. Καταρχήν, θέλω να ανοίξει το ΔΗΠΕΘΕΚ, θέλω να ανοίξει την αγκαλιά του και να αγκαλιάσει τους πολίτες, πρώτα της Καλαμάτας και κατα δεύτερον της Περιφέρειας. Αυτό σημαίνει μία εξωστρέφεια από το θέατρο, αυτό σημαίνει δράσεις από το θέατρο. Σκοπεύω να κάνουμε εργαστήρια για εφήβους, για παιδικό θέατρο, να κάνουμε εργαστήρια για ενηλίκους, που θέλουν να ασχοληθούν με το θέατρο. Κατά καιρούς, υπό μορφή σεμιναρίων, κύκλων μαθημάτων, θα έρθουν άνθρωποι πολύ σημαντικοί του θεάτρου να διδάξουν, να μεταφέρουν την εμπειρία τους και αυτό θα είναι μία διαρκής εναλλαγή και κατάσταση, ώστε να αρχίσει να διαμορφώνεται ένα κοινό, ένα θεατρικό κοινό που είναι πολύ σημαντικό. Το άλλο σημαντικό που είναι στις προθέσεις μου και οι εισηγήσεις μου είναι προς έγκριση, είναι η σπουδαιότητα της παιδικής σκηνής.
“Θεωρώ ότι η παιδική σκηνή του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου πρέπει να είναι το μπιζού του θεάτρου”
Πρέπει να είναι η πιο έγκυρη, η πιο prestige σκηνή που έχει το θέατρο, γιατί τα παιδιά είναι ένας πάρα πολύ ευαίσθητος χώρος. Έχει πολύ μεγάλη σημασία το γεγονός ότι συστήνονται με το θέατρο μέσα από μία παιδική παράσταση και είναι κρίμα αυτή η σύσταση να γίνεται κάτω από όρους του κάθε ιδιώτη ο οποίος κοιτάει να κάνει μία αρπαχτή με το παιδικό. To παιδικό θέατρο το έχουν βρει ότι έχει τα εξασφαλισμένα εισιτήρια, έχει την προσέλευση. Δεν είναι τόσο απλό. Έχει ευτελιστεί η Παιδική Σκηνή, και στην Αθήνα.
“Είναι δύσκολο να βρεις μια παιδική παράσταση που να είναι αξιόλογη, να αξίζει στα παιδιά. Βλέπουμε κάτι αηδίες κάτι φθηνοπράγματα. Βάζουν έναν λέει ένα παραμύθι, κάποιος άλλος κάνει μια κωλοτούμπα…Μα δεν είναι αυτό το θέατρο. Το θέατρο είναι άνοιγμα ψυχής, είναι εισαγωγή στο μαγικό κόσμο της φαντασίας “
“Είναι μεγάλη ευθύνη να συστήσουμε το θέατρο στα παιδιά μας-Προτεραιότητά μου η Παιδική Σκηνή”
“Είναι μεγάλη η ευθύνη που έχουμε απέναντι στα παιδιά να τα συστήσουμε με το θέατρο. Αυτοί είναι το αυριανό κοινό. Αυτοί είναι το αυριανό θεατρικό κοινό. Οι άνθρωποι αυτοί με αφορμή το θέατρο θα ερεθιστούν, θα ψάξουν, θα διαβάσουν, θα αναζητήσουν και θα κρατήσουν ένα επίπεδο, μια ποιότητα και έναν πολιτισμό που έχει αυτή η χώρα εδώ και πόσους αιώνες. Θεωρώ λοιπόν ότι είναι πολύ σημαντική η Παιδική Σκηνή. Η προτεραιότητά μου, και όλη μου η δύναμη και το θάρρος θα πέσει σε αυτήν. Θα ακολουθήσει ένα έργο το χειμώνα σύμφωνα με την προγραμματική σύμβαση, το οποίο σας λέω από τώρα ότι θα είναι μια κωμωδία να γελάσει λίγο το χειλάκι μας. Γιατί το έχουμε ανάγκη σε τέτοιες περιόδους κρίσης. Και υπάρχουν σκέψεις για το πώς θα συμπεριφερθούμε το καλοκαίρι.
“Θέλω τη συνέργεια όλων των φορέων των πολιτιστικών, θέλω συνεργασίες με το Ωδείο, με τις χορωδίες, με το Λύκειο Ελληνίδων. “Θέλω να ανοίξουμε την αγκαλιά μας στους ερασιτέχνες, να μην τους έχουμε απέναντι, να τους έχουμε μαζί μας!”
“Θέλω να δούμε τους προβληματισμούς τους αλλά να θέσουμε και ένα πλαίσιο ορθολογικό της λειτουργίας. Να τους βοηθήσουμε όσο περνάει από το χέρι μας. Ναι, είναι πολύ σπουδαίο πράγμα ο ερασιτεχνισμός. Το Δημοτικό Θέατρο έχει πάντα στον νου του και την Περιφέρεια, δεν είμαστε μόνο η Καλαμάτα. Είμαστε Περιφερειακό Θέατρο έχουμε την ευθύνη για κάποιες πόλεις εδώ”.
Πρόταση για Διεθνές Φεστιβάλ ΔΗΠΕΘΕ στην Καλαμάτα-“Θέλω τον επαναπατρισμό των Μεσσήνιων καλλιτεχνών”
Ο Φίλιππος Σοφιανός ανέλυσε και άλλα σχέδιά του, όπως να πραγματοποιηθεί στην Καλαμάτα ένα ετήσιο Συνέδριο ΔΗΠΕΘΕ από όλη τη χώρα. “Να κάνουμε έναν δημιουργικό διάλογο για 2-3 μέρες και το αποτέλεσμα να πηγαίνει στην κεντρική εξουσία. Να μεταφέρονται οι ανάγκες και οι αγωνίες που έχουν τα ΔΗΠΕΘΕ για να πάνε παρακάτω. Είναι ένας θεσμός εξαιρετικά ευφυής, και χρήσιμος που γνώρισε την ακμή του και την παρακμή του. Πρέπει να συνεχίσουμε. Το Δημοτικό θέατρο είναι μεγάλη υπόθεση. Είναι τοπική ιστορία, τοπική κοινωνία. “Θέλω τον επαναπατρισμό των Μεσσήνιων καλλιτεχνών. Θα φροντίσω όλοι οι Μεσσήνιοι-θα έρθω και εγώ επιστρέφω στην πόλη που με γέννησε-Αυτό μου δίνει δύναμη”.
“Το θεωρώ τιμή μου να επιστρέφω στην πόλη που με γέννησε, και να έχω την ευθύνη για τα πολιτιστικά δρώμενα στην Καλαμάτα”
Ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕΚ δήλωσε ότι στις επιδιώξεις του είναι “να κάνουμε ένα Φεστιβάλ Θεάτρου, ένα Διεθνές Φεστιβάλ Δημοτικών Θεάτρων, όχι μόνο τοπικών. Θέλουμε το Θέατρο να ανοίξει και να διεισδύσει στην κοινωνία με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Θέλουμε εξωστρέφεια. Θα εργαστώ με κάθε ικμάδα της δύναμής που έχω. Όλη μου η εμπειρία των 44 χρόνων που έχω είναι κατατεθειμένη. Είμαι ανοιχτός σε προτάσεις. Έχω ένα Δ.Σ. που αποφασίζει, εισηγούμαι εγώ και αποφασίζει. Δεν υπάρχει εδώ αυθεντία. Το θέατρο είναι ομαδικό άθλημα”.
Καταλήγοντας ο κ. Σοφιανός σημείωσε: «Εάν στην ομάδα ο πάγκος δεν δουλεύει, δεν δουλέψουν οι από πίσω, οι κάτω από τη σκηνή, οι μπρος από τη σκηνή, τέτοια, θέατρο δεν έχουμε. Το άθλημα είναι ομαδικό. Το θέατρο είναι ομαδικό άθλημα. Όλοι πρέπει να συντελέσουν το έργο τους στον βαθμό που στον καθέναν πρέπει και αρμόζει. Με αυτήν την έννοια, συνέργειες, ένας σύλλογος όμιλος φίλων του θεάτρου, οι παραγωγικές τάξεις Καλαμάτας, να αποδείξουν έμπρακτα την αγάπη τους για το θέατρο, να το στηρίξουν, να το ενισχύσουν είτε με μορφή χορηγίας είτε με μορφή παροχής υπηρεσιών. Το έχουμε ανάγκη. Είναι πολύ σημαντικό για εμάς. Δεδομένου ότι δεν έχουμε τα πλαίσια φιλοξενίας καλλιτεχνών τόσο εύκολα, δεν είναι απλό να ανακατευτεί η τράπουλα, να υπάρχει αυτή η πολυφωνία και η πολυμέρεια που οφείλει να έχει το θέατρο.
“Θεωρώ πολύ σημαντική αυτή την ανάληψη. Σε αυτό το σημείο της καριέρας μου. Με τα εφόδια που έχω, την πείρα που έχω σε αυτό τον επαγγελματικό χώρο. Αυτό που ορίζει ένα καλό θέατρο πια, είναι ο επαγγελματισμός. Γιατί κατά τα άλλα είμαστε στον χώρο του βαθύτατου υποκειμενισμού. Έτσι είναι, αν έτσι νομίζεται….Το θέατρο ψυχαγωγεί, δεν διασκεδάζει. Άλλοι είναι οι φορείς της διασκέδασης, άλλοι οι φορείς της ψυχαγωγίας.
“Το θέατρο είναι φορέας ψυχαγωγίας. Που σημαίνει σου παίρνω την ψυχή, σου την ταξιδεύω για όσο κρατάει η παράσταση και σου προσφέρω ένα εξαιρετικό διάλειμμα από τον σκληρό ενεστώτα που ζεις, από το pressing που ζούμε όλοι σήμερα”
Όντας σε μια αίθουσα, μπορώ να ξεχάσω για λίγο τους λογαριασμούς, να ξεχάσω την πίεση, να ξεχάσω τις υποχρεώσεις μου, να ταξιδέψω, και μετά να επιστρέψω στην πραγματικότητα. Αυτό το διάλειμμα είναι απαραίτητο. Και αυτό είναι η ψυχαγωγία. Αυτό θα προσπαθήσουμε να κάνουμε εδώ, είτε μέσα από το γέλιο, είτε μέσα από τη σκέψη, είτε μέσα από τη συγκίνηση, σίγουρα ανθρωποκεντρικά, και με προτεραιότητα στην ντόπια παραγωγή καλλιτεχνικών αξιών και ανθρώπων. Προτεραιότητα είναι αυτή, και από εκεί και πέρα, όσο μπορούμε να ανοίξουμε τις φτερούγες μας, θα τις ανοίξουμε. Από εδώ και πέρα σηκώνουμε τα μανίκια και δουλεύουμε. Η πόρτα μου είναι ανοιχτή σε οποιαδήποτε φιλοδοξία και όνειρο”.
