ΜΑΡΤΙΟΣ 2025 ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ
Αν και δεν χρειάζονται αφορμές για να μιλήσει κανείς για την «κινηματογραφική» γυναίκα, είναι αλήθεια ότι η παγκόσμια ημέρα της Γυναίκας, έχει κατά κάποιον τρόπο εδραιωθεί στον Μάρτιο της Λέσχης.
ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ είναι ο τίτλος της ενότητας του φετινού Μαρτίου, της γυναίκας που ψάχνει την τύχη της, που αναζητά την αγάπη και το όνειρο, που ίσως δεν ξέρει να κάνει κάτι άλλο ή που δεν έχει επιλογή. Από τις φελινικές πόρνες μέχρι τα στενά της Τρούμπας είναι αναρίθμητα τα διαμάντια του παγκόσμιου κινηματογράφου με πορτρέτα και ιστορίες «κακών γυναικών», ειπωμένες άλλοτε με τραγικό και σκληρό τρόπο, άλλοτε διανθισμένες με κωμικά στοιχεία και άλλοτε με το ύφος της ρομαντικής κομεντί.
Από την ενότητα αυτή δεν ήταν δυνατόν να λείπει μια από τις πιο εμβληματικές κινηματογραφικές πόρνες όλων των εποχών, η ΜΑΜΑ ΡΟΜΑ, όπου η σκηνοθετική ευφυΐα του Πιέρ Πάολο Παζολίνι, βρίσκει ένα μεγαλειώδες ισοδύναμο, μέσα από την συγκλονιστική ερμηνεία της Άννα Μανιάνι, σε ένα εξαιρετικό δείγμα της τέχνης του σπουδαίου Ιταλού σκηνοθέτη.
Ούτε και Η ΩΡΑΙΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ, η διασημότερη ίσως ταινία του Λουίς Μπουνιουέλ θα μπορούσε να λείπει, ένα κινηματογραφικό κομψοτέχνημα αφιερωμένο στον μαγνητισμό της Κατρίν Ντενέβ και στη γυναικεία σεξουαλική αυτοδιάθεση.
Από την άλλη, ο Μπίλι Γουάιλντερ, μετατρέποντας ένα διάσημο μιούζικαλ σε φαρσοκωμωδία, ΓΛΥΚΙΑ ΜΟΥ ΙΡΜΑ, με τη βοήθεια της Σίρλεϊ ΜακΛέιν και του Τζακ Λέμον, εξερευνά τη φύση της ανθρώπινης ζήλειας και του ανδρικού εγωισμού, όταν ένας αστυνομικός ερωτεύεται μια γυναίκα που δεν ανήκει σε κανέναν.
Τέλος, για πρώτη φορά το κοινό της Λέσχης θα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει τμήμα του πολύ αξιόλογου Φεστιβάλ WIFT GR – 50/50 Ισότητα και στον Κινηματογράφο, που πραγματοποιήθηκε το Νοέμβριο στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος.
Στο πλαίσιο της δράσης «το Φεστιβάλ WIFT ταξιδεύει» θα προβληθεί επιλεγμένο τμήμα του Διαγωνιστικού τμήματος του Φεστιβάλ (5/3), με τίτλο Μικρές Γυναικείες Ιστορίες και αφορά ταινίες μικρού μήκους από γυναίκες δημιουργούς, που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα με στόχο την ανάδειξη της δυναμικής παρουσίας των γυναικών στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο. Η προβολή αυτή, αφιερωμένη στην Ημέρα της Γυναίκας, θα πραγματοποιηθεί με ελεύθερη είσοδο.
Την αφίσα και το εικαστικό του Μαρτίου δημιούργησε για λογαριασμό της Λέσχης ο graphic designer Danny Kargas
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΒΟΛΩΝ
ΤΕΤΑΡΤΗ 05 MAΡΤΙΟΥ
ΓΛΥΚΕΙΑ ΜΟΥ ΙΡΜΑ, Η ΤΡΟΤΕΖΑ – IRMA LA DOUCE
Comedy, Romance | 8+ | 1963 | USA | 147’
σκηνοθεσία: Billy Wilder
παίζουν: Jack Lemmon, Shirley MacLaine, Lou Jacobi
21:00 | Αμφ. Θόδ. Αγγελόπουλος, Εργατικό Κέντρο Καλαμάτας, Αριστομένους 95 | Είσοδος γενική 5 ευρώ, είσοδος 3 ευρώ για ανέργους, πολύτεκνους και φοιτητές, ελεύθερη κάτω των 18
ΔΕΥΤΕΡΑ 10 – ΚΥΡΙΑΚΗ 16 ΜΑΡΤΙΟΥ
ΠΑΙΔΙΚΟ ΚΑΙ ΕΦΗΒΙΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
3ο Φεστιβάλ Παιδικού και Εφηβικού Κινηματογράφου Καλαμάτας, με ταινίες από όλο τον κόσμο για παιδιά και εφήβους. Περιλαμβάνει εκπαιδευτική ζώνη για μαθητές και εκπαιδευτικούς, διαγωνιστικό τμήμα και πολλές εκπλήξεις. Τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Θρησκευμάτων, με την υποστήριξη του Δήμου Καλαμάτας και της ΦΑΡΙΣ – Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δήμου Καλαμάτας.
αμφ. Θοδ. Αγγελόπουλος, Εργατικό Κέντρο Καλαμάτας | Είσοδος ελεύθερη
ΤΕΤΑΡΤΗ 12 MAΡΤΙΟΥ
ΦΕΣΤΙΒΑΛ WIFT GR 50/50 Ισότητα και στον Κινηματογράφο
Προβολή των βραβευμένων ταινιών το 8ο Φεστιβάλ WIFT GR 50/50 Women in Film and Television Greece (Γυναίκες στον Κινηματογράφο και στην Τηλεόραση – Ελλάδα)
21:00 | Αμφ. Θόδ. Αγγελόπουλος, Εργατικό Κέντρο Καλαμάτας, Αριστομένους 95 | Είσοδος ελεύθερη
ΤΕΤΑΡΤΗ 19 MAΡΤΙΟΥ
Η ΩΡΑΙΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ – BELLE DE JOUR
Romance, Drama | 16+ | 1967 | Fr | 160’
σκηνοθεσία: Luis Buñuel
παίζουν: Catherine Deneuve, Jean Sorel, Michel Piccoli
Είσοδος γενική 5 ευρώ, είσοδος 3 ευρώ για ανέργους, πολύτεκνους και φοιτητές, ελεύθερη κάτω των 18
ΤΕΤΑΡΤΗ 26 MAΡΤΙΟΥ
MAMA ΡΟΜΑ – MAMMA ROMA
Drama | 13+ | 1962 | It | 106’
σκηνοθεσία: Pier Paolo Pasolini
παίζουν: Anna Magnani, Ettore Garofolo, Franco Citti
Είσοδος γενική 5 ευρώ, είσοδος 3 ευρώ για ανέργους, πολύτεκνους και φοιτητές, ελεύθερη κάτω των 18
ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ ΠΡΟΒΟΛΩΝ
ΤΕΤΑΡΤΗ 05 MAΡΤΙΟΥ
ΓΛΥΚΕΙΑ ΜΟΥ ΙΡΜΑ, Η ΤΡΟΤΕΖΑ – IRMA LA DOUCE
Comedy, Romance | 8+ | 1963 | USA | 147’
σκηνοθεσία: Billy Wilder
παίζουν: Jack Lemmon, Shirley MacLaine, Lou Jacobi
21:00 | Αμφ. Θόδ. Αγγελόπουλος, Εργατικό Κέντρο Καλαμάτας, Αριστομένους 95 | Είσοδος γενική 5 ευρώ, είσοδος 3 ευρώ για ανέργους, πολύτεκνους και φοιτητές, ελεύθερη κάτω των 18
Στο Παρίσι του πρώτου μισού του 20ου αιώνα, ο αγαθιάρης αστυνομικός Νέστορ ερωτεύεται την καλοκάγαθη τροτέζα Ίρμα και θα κάνει τα πάντα για να την κρατήσει για τον εαυτό του. Χωρίς κανείς να το καταλάβει. Ούτε καν η Ίρμα!
Βασισμένη στο θεατρικό «Irma la Douce» της Μαργκερίτ Μονό και του Αλεξάντρ Μπρεφόρ από το 1956, τούτη η επιλογή του Μπίλι Γουάιλντερ ίσως να φαντάζει κάπως περίεργη, δεδομένου του περιεχομένου και της υπόθεσής της. Ο Γουάιλντερ και η ομάδα του έχουν κάνει έξοχη δουλειά στην αναπαράσταση του παριζιάνικου background, φροντίζοντας όμως να επιδεικνύουν το ψεύτικο του σκηνικού και το σχεδόν θεατρικό στήσιμο, ενώ η μουσική του μέγα Αντρέ Πρεβέν δίκαια κατέκτησε το (μοναδικό για το φιλμ) Όσκαρ της χρονιάς. Πάνω απ’ όλα, ωστόσο, είναι η χημεία του βασικού ζευγαριού που κάνει την ταινία μοναδική.
O ο Γουάιλντερ ενώνει και πάλι το λατρεμένο ζευγάρι των Λέμον και ΜακΛέιν και η μεταξύ τους χημεία κλέβει και σπάει καρδιές εκ νέου. Αξιολάτρευτες φατσούλες, με φαινομενικά αθώο ύφος αλλά και αναπάντεχες, πιο σκοτεινές διακυμάνσεις, με εξαιρετικό κωμικό timing αλλά και δραματικών crescendo, οι δύο ηθοποιοί αποτελούν ένα από τα ιδανικότερα και σίγουρα πιο αγαπημένα ζευγάρια της μεγάλης οθόνης, η ένωση των οποίων δίνει την πολύτιμη μαγεία που χρειάζεται το φιλμ.
Τρία χρόνια μετά τη «Γκαρσονιέρα», ο Μπίλι Γουάιλντερ συνεργάζεται ξανά με τους Σίρλεϊ Μακ Λέιν και Τζακ Λέμον σε αυτή την υπέροχη ρομαντική κομεντί, η οποία αποτελεί κινηματογραφική μεταφορά του θεατρικού έργου «Γλυκιά μου Ίρμα». Όσκαρ Καλύτερης Πρωτότυπης Μουσικής για τον Αντρέ Πρεβέν και Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Α’ Γυναικείου Ρόλου για την Σίρλεϊ Μακ Λέιν.
ΤΕΤΑΡΤΗ 12 MAΡΤΙΟΥ
ΦΕΣΤΙΒΑΛ WIFT GR 50/50 Ισότητα και στον Κινηματογράφο
Προβολή των βραβευμένων ταινιών το 8ο Φεστιβάλ WIFT GR 50/50 Women in Film and Television Greece (Γυναίκες στον Κινηματογράφο και στην Τηλεόραση – Ελλάδα)
21:00 | Αμφ. Θόδ. Αγγελόπουλος, Εργατικό Κέντρο Καλαμάτας, Αριστομένους 95 | Είσοδος ελεύθερη
Το WIFT GR ανήκει σε ένα παγκόσμιο δίκτυο που ξεκίνησε το 1973 και σήμερα είναι το κορυφαίο δίκτυο γυναικών και εν γένει θηλυκοτήτων που εργάζονται σε όλους τους τομείς των οπτικοακουστικών μέσων στην Ελλάδα και αποτελεί μέρος ενός διεθνούς δικτύου με περισσότερα από 50 παραρτήματα σε έξι ηπείρους, που εκπροσωπούν περισσότερα από 15.000 μέλη και εργάζονται για τον ίδιο στόχο: την ισόρροπη εκπροσώπηση των δύο φύλων στον κινηματογράφο και την τηλεόραση.
Το αφιέρωμα της 8ης διοργάνωσης είχε τίτλο «Είμαστε Μία Οικογένεια;» και εστιάζει στην αντιφατικότητα των οικογενειακών σχέσεων, στην αμφισβήτηση της παραδοσιακής μορφής της οικογένεια και στην αναζήτηση νέων μορφών οικογενειακότητας, δίνοντας έμφαση στο ερωτηματικό του τίτλου.
Σε έναν κόσμο που αλλάζει, οι παραδοσιακές μορφές οικογένειας συχνά δίνουν τη θέση τους σε νέες, όπως οι μονογονεϊκές οικογένειες, οι οικογένειες από ομόφυλα ζευγάρια και οι οικογένειες επιλογής, με σημαντική επιρροή στην καλλιτεχνική έκφραση και την κινηματογραφική δημιουργία.
Κατά την διάρκεια του Φεστιβάλ θα προβληθούν ταινίες μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ και animation από γυναίκες δημιουργούς με θεματικές που σχετίζονται με την οικογένεια αλλά και ευρύτερα ζητήματα. Το φεστιβάλ σε συνεργασία με την καλλιτεχνική διευθύντρια του Athens Palestinian Film Festival, Carol Sansour, έχει ειδικό spotlight στη γυναικεία παλαιστινιακή κινηματογραφική παραγωγή.
Το WIFT GR ενδυναμώνει τις γυναίκες φωτίζοντας τα επιτεύγματά τους, παρέχοντας πρόσβαση σε μια υποστηρικτική κοινότητα ομοίων που δρα υπέρ των συμφερόντων των γυναικών.
ΤΕΤΑΡΤΗ 19 MAΡΤΙΟΥ
Η ΩΡΑΙΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ – BELLE DE JOUR
Romance, Drama | 16+ | 1967 | It | 160’
σκηνοθεσία: Luis Buñuel
παίζουν: Catherine Deneuve, Jean Sorel, Michel Piccoli
Είσοδος γενική 5 ευρώ, είσοδος 3 ευρώ για ανέργους, πολύτεκνους και φοιτητές, ελεύθερη κάτω των 18
Η Σεβερίν, μια νεαρή γυναίκα της αστικής τάξης που ζει μια φαινομενικά τέλεια ζωή στο Παρίσι, κρύβει έναν εσωτερικό κόσμο γεμάτο φαντασιώσεις και απρόσμενες επιθυμίες. Όταν ανακαλύπτει ένα μυστικό πορνείο, αποφασίζει να εργαστεί εκεί τις απογευματινές ώρες, με το ψευδώνυμο “Belle de Jour”.
Ο Λουίς Μπουνιουέλ, ένας από τους κορυφαίους σουρεαλιστές σκηνοθέτες, χρησιμοποιεί το χαρακτηριστικό του στυλ, συνδυάζοντας την πραγματικότητα με το ονειρικό και το ασυνείδητο. Η Κάθριν Ντενέβ, στον ρόλο της Σεβερίν, προσφέρει μια εντυπωσιακή ερμηνεία, μεταφέροντας την πολυπλοκότητα και την ευπάθεια του χαρακτήρα της. Η ταινία ξεχωρίζει για την τόλμη της στην απεικόνιση της σεξουαλικότητας και για την ικανότητά της να προκαλεί σκέψεις χωρίς να καταφεύγει σε ρητή αισχρότητα.
Η “Belle de Jour” έλαβε θετική υποδοχή από τους κριτικούς και το κοινό, κερδίζοντας το Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας το 1967. Θεωρείται κλασική για την πρωτοτυπία και την επιρροή της, η οποία είναι εμφανής σε πολλούς σύγχρονους σκηνοθέτες, και παραμένει ένα σημείο αναφοράς στον κινηματογράφο του 20ού αιώνα.
ΤΕΤΑΡΤΗ 26 MAΡΤΙΟΥ
MAMA ΡΟΜΑ – MAMMA ROMA
Drama | 13+ | 1962 | It | 106’
σκηνοθεσία: Pier Paolo Pasolini
παίζουν: Anna Magnani, Ettore Garofolo, Franco Citti
Είσοδος γενική 5 ευρώ, είσοδος 3 ευρώ για ανέργους, πολύτεκνους και φοιτητές, ελεύθερη κάτω των 18
Όταν ο προαγωγός της παντρεύεται και την παρατάει, η Μάμα Ρόμα, μία πόρνη, αποφασίζει να αλλάξει επάγγελμα και μετακομίζει σε μία μικροαστική γειτονιά στη Ρώμη. Μαζί της παίρνει και τον έφηβο γιο της, ο οποίος μέχρι τότε αγνοεί το παρελθόν της μητέρας του. Η Μάμα Ρόμα θα κάνει ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατόν για να αποτρέψει τον γιο της, Έττορε, από το να μπλέξει με την παρανομία και τον υπόκοσμο, όμως κάποια στιγμή ο Έττορε μαθαίνει για το πρώην επάγγελμα της μητέρας του και η κατάσταση θα πάρει μία τραγική τροπή.
Με την Άννα Μανιάνι να δίνει, δίχως υπερβολή, μία από τις πιο ανυπέρβλητες ερμηνείες στην ιστορία του κινηματογράφου, τη μουσική του Αντόνιο Βιβάλντι ως «χαλί» και ένα σενάριο με εσάνς αρχαιοελληνικού δράματος ο Παζολίνι βάζει στο κέντρο του κάδρου του ένα από τα αγαπημένα του θέματα· το λούμπεν προλεταριάτο. Ενώνοντας με απαράμιλλη μαεστρία τον νεορεαλισμό με την ποιήση, ο αδικοχαμένος Ιταλός auteur στη δεύτερη αυτή ταινία του θα καταγράψει με την κάμερά του τον κόσμο των απελπισμένων, τα χαλάσματα που άφησε ο πόλεμος και ο φασισμός και τον θάνατο ως ύψιστο σημείο του επικού και του μυθικού.
Η ταινία έλαβε σειρά τιμητικών διακρίσεων στο Φεστιβάλ της Βενετίας του 1962. Ο σκηνοθέτης υπήρξε υποψήφιος για τον Χρυσό Λέοντα, έλαβε το Βραβείο Κινηματογράφου Ιταλικών Συλλόγων και η Άννα Μανιάνι το Νέο Βραβείο Κινηματογράφου καλύτερης ηθοποιού.
