Μια ψηφιακή ανασύνθεση του αστικού τοπίου της προσεισμικής Καλαμάτας-Παρουσίαση από την Παναγιώτα Κουράκλη
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στο Μέγαρο Χορού (Κεντρική Σκηνή, εντός χώρου έκθεσης), την Παρασκευή 10 Ιουνίου 2022 και ώρα 20.00.
Εισηγήτρια θα είναι η Παναγιώτα Κουράκλη, Δ/ντρια Προγραμματισμού, Ανάπτυξης και Ευρωπαϊκών Θεμάτων του Δήμου Καλαμάτας. Η κα Κουράκλη είναι Τοπογράφος Μηχανικός Πολυτεχνικής Σχολής Α.Π.Θ., πτυχιούχος Τμήματος Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος στη «Διαχείριση και ανάδειξη πολιτισμικών αγαθών και περιβάλλοντος» του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και μέλος της Χαρτογραφικής Επιστημονικής Εταιρείας Ελλάδας (ΧΕΕΕ).
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
Ο νεοκλασικισμός, σε όλες τις φάσεις και τις εκδοχές του, καθόρισε τη φυσιογνωμία της, όπως άλλωστε όλων των μεγάλων αστικών κέντρων της εποχής.
Η πόλη, διατηρώντας τον πλούτο της αρχιτεκτονικής της έκφρασης, πορεύθηκε μεταπολεμικά, βυθιζόμενη σταδιακά στην αναπόφευκτη οικονομική ύφεση, μέχρι τους σεισμούς του 1986, που ουσιαστικά αποτέλεσαν τομή και διακύβευμα για την ιστορική της συνέχεια.
Η διάσωση και αποκατάσταση της αρχιτεκτονικής της κληρονομιάς, πήρε διαστάσεις ενός κορυφαίου στοιχήματος για την πόλη και το μέλλον της.
Η Νεοκλασική Καλαμάτα, λαβωμένη από τις απώλειες της φυσικής καταστροφής, αναστηλώνεται, σημαντικό μέρος της αποκαθίσταται, και βρίσκει νέους δρόμους να πορευθεί στο μέλλον.
Και η Καλαμάτα που χάθηκε;
Ψάχνοντας το αποτύπωμά της μέσα από προγενέστερες μελέτες, καταγραφές και αρχεία, την «ξαναστήσαμε» σε ένα ψηφιακό χάρτη. Και ξαφνικά μπροστά μας έγινε η ανασύνθεση συνόλων, αξόνων, πλατειών, αλλά και διάσπαρτων κτηρίων, αναπόσπαστων άλλοτε κυττάρων του πολεοδομικού της ιστού.
Αυτή την πολύτιμη οντότητα-ταυτότητα, που θέλουμε να μοιραστούμε μαζί σας, μπορούμε να την εμπιστευτούμε πλέον στον ψηφιακό κόσμο, για την τεκμηρίωση, την ερμηνεία, τη διαχείριση και τη διαφύλαξη των αξιών, που αποτελούν αναπόσπαστα στοιχεία της.
Οι νέες τεχνολογίες μπορούν να συμβάλουν στην ψηφιακή ανασύνθεση του αστικού τοπίου της προσεισμικής Καλαμάτας, εκεί όπου σήμερα παρουσιάζονται τα «κενά» των «απωλειών», και κατ’ αυτόν τον τρόπο, στην διατήρηση της συλλογικής μνήμης.